امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۱:۰۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

دریای ورزش“، ۱۷ مردادماه با تمام خوشی و ناخوشی‌هایش برای جامعه خبرنگاری یک روز به یادماندنی در تاریخ خاطرات پر از فرازونشیب در این حرفه محسوب می‌شود، ولی بی‌اعتنایی به خبرنگاران ورزشی حداقل در مازندران، این روز را برای این گروه از جامعه خبری به روزغربت و تنهایی تبدیل کرد.

به گزارش دریای ورزش“، بی اعتنایی به حدود ۱۰۰ خبرنگار ورزشی در مازندران به خصوص در ۱۷ مردادماه باعث شده تا اکثر آنها این روز را که برای سایر خبرنگاران یک روز به یادماندنی محسوب می شود را روز تنهایی و غربت خود تعبیر کنند.
حذف روز خبرنگار از لیست اداره کل ورزش و جوانان
غربت خبرنگاران ورزشی در مازندران  همین بس که هیچ  یک از دستگاههای متولی چه فرهنگ و ارشاد اسلامی به خصوص اداره کل ورزش و جوانان حداقل در چند سال اخیر هیچ برنامه‌ای ولو تجلیل خشک و خالی از این جامعه بزرگ خبری که در سرما و گرما در داخل و خارج زمین رویدادهای ورزشی را برای مردم قلم می زنند، تدارک ندیدند و تنها سابقه آیین تجلیل خبرنگاران ورزشی مازندران از سوی این اداره کل به سال گذشته بر می‌گردد که آن هم  در حاشیه همایش تقدیر از باشگاههای برتر انجام شد و در همین یک برنامه نیز مدیرکل ورزش و جوانان به دلیل نامعلومی حضور نداشت و معاون ورزشی اش به این برنامه آمد که با اعتراض تعداد زیادی از خبرنگاران واقع شد.
در سال جاری نیز به نظر نمی‌رسد به دلیل حضور مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در آیین معنوی حج تمتع این اداره کل برنامه ای در تجلیل از این خبرنگاران داشته باشد.
غربت خبرنگار ورزشی
سجاد پیروزپیمان خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس مازندران در شهرستان قائمشهر که به دلیل حضور نساجی در لیگ برتر نبض اخبار ورزشی استان محسوب می شود از بی توجهی به خبرنگاران ورزشی در سالروز ۱۷ مردادماه که به نام دست اندرکاران حوزه خبر نامگذاری شده ابراز گله‌مندی کرد.
این خبرنگار ورزشی دلیل این بی‌توجهی را در تخصصی بودن حرفه خبرنگاران ورزشی و سرو کار نداشتن آنها با مسوولان سیاسی می‌داند و معتقد است: بنا بر تخصصی بودن کار خبرنگاران ورزشی و درگیر نبودن منافع بسیاری از مسئولان با این قشر، طبیعتاً در این روزها به چشم نمی‌آیند به طوری که  حتی در مراسم هایی که از سوی شهرداری، شورای شهر و فرمانداری‌ها در شهرستان که  به منظور تجلیل از خبرنگاران برگزار می شود نیز نامی از خبرنگاران حوزه ورزشی نیست و عمدتا خبرنگاران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به این آیین دعوت می شوند.
وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال در قائمشهر که یک شهر تماماً ورزشی است و ورزشی‌نویسان زیادی در این شهر در حوزه ورزش قلم می‌زنند هم در این روز  مورد غفلت واقع می‌شوند.

پیروزپیمان بیان کرد: اداره ورزش و جوانان به‌عنوان درگیرترین نهاد مرتبط با ورزشی‌نویسان باید در این زمینه متولی‌گری کند و با سامان‌بخشی خبرنگاران ورزشی، طی مذاکره با نهادهای تصمیم‌گیر منجمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تجلیل از ورزشی‌نویسان را نیز در برنامه‌های آنها بگنجاند.
این خبرنگار ورزشی می گوید: در حالی نام وی و دوستانش همساله از آیین روز خبرنگار در استان و حتی شهرستان از قلم می افتد که این قشر از خبرنگاران در سرما و گرما پرمخاطب ترین اخبار را منعکس می کنند.
تبعیض بین خبرنگاران در تجلیل
خبرنگار ورزشی خبرنگار مهر دلیل از قلم افتادن خبرنگاران ورزشی را در آیین تجلیل از روز خبرنگار ناشی از غفلت مسوولان ورزشی می‌داند و معتقد است که باید مسوولان ورزشی برای تجلیل از این قشر زحمت‌کش پاپیش بگذارند که این اتفاق حداقل در چند سال اخیر رخ نداده است.
یوسف قاسمی به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۷ مردادماه متعلق به تمام خبرنگاران است و این که یک قشر خاصی از خبرنگاران در حوزه ورزشی در این روز از قلم می‌افتند به نوعی تبعیض قایل شدن بین زحمت کشان این عرصه است و این درحالیست که خبرنگاران ورزشی در حوزه خبری به نسبت همکاران دیگر خود کار سخت‌تری دارند، چرا که بیشتر در فضای باز در ورزشگاهها فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد باید اداره کل ورزش و جوانان استان پیگیر مطالبات خبرنگاران حوزه ورزشی باشد و  با هماهنگی با فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجحافی که در حق خبرنگاران ورزشی می شود، جلوگیری کند.
قاسمی گفت که در چند سال اخیر در هیچ یک از آیین‌های تجلیل روز خبرنگار که از سوی دستگاههای دولتی برگزار شده ، دعوت نشد و هیات‌های ورزشی به جز فوتبال در استان چنین برنامه ای را برای قدردانی از زحمات خبرنگاران ورزشی در مازندران تدارک ندیدند.
مهدی کهن روز دیگر خبرنگار ورزشی در مازندران که حدود یک دهه در حوزه ورزشی قلم می‌زند می‌گوید: با وجود یک دهه فعالیت درحوزه خبرنگار ورزشی تاکنون به هیچ یک از آیین‌های تجلیل از خبرنگاران که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می‌شود، نیز دعوت نشده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن حتی هدیه روز خبرنگار که همساله از سوی استاندار مازندران و یا وزارت ارشاد پرداخت می شود نیز به وی و همکاران ورزشی اش تعلق نگرفته است.
وی پله نبودن خبرنگاران ورزشی برای مسوولان سیاسی را دلیل اصلی از قلم افتادن خود و سایر دوستان خبرنگار ورزشی اش می داند و معتقد است: خبرنگاران ورزشی با مدیران سیاسی سروکاری ندارند و از این رو هیچ کس به آنها توجه نمی‌کند.
کهن روز از هیات های ورزشی مازندران به عنوان استان پیشگام در حوزه ورزشی نیز گله کرد و گفت: حتی همین روسای هیات‌های ورزشی نیز به خود اجازه نمی‌دهند ، حداقل یک برنامه تجلیل از خبرنگاران را خشک و خالی برگزار کنند و این عقده چندین ساله را از دل خبرنگاران در بیارند.
توپ این غفلت در زمین مدیران رسانه ها
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران توپ از قلم افتادن خبرنگاران ورزشی چه در آیین تجلیل و چه هدیه روز خبرنگار را به زمین مدیران این رسانه ها انداخت و گفت: ما همساله به تناسب فعالیت رسانه‌ها فهرستی از خبرنگاران فعالشان را می گیریم و این افراد به آیین تجلیل دعوت می شوند و هدیه روز خبرنگار نیز به حسابشان واریز می شود.
عباس زارع به خبرنگار ایرنا گفت: اداره کل متبوعش هیچ دخل و تصرفی در اسامی خبرنگاران ندارد و اگر محدودیتی در پرداخت هدیه نیز وجود داشته باشد، از مدیران درخواست می شود که مطابق با اولویت اسامی خبرنگاران را برای دریافت هدیه ارسال کنند.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن اداره کل ورزش و جوانان استان که متولی حوزه ورزشی است نیز می توانند همانند سایر حوزه های دیگر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که خبرنگاران مرتبط را برای تجلیل دعوت می کنند، از خبرنگاران ورزشی تجلیل کند.
وی خاطرنشان کرد: در هر صورت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را متولی تمام خبرنگاران بدون توجه به حوزه فعالیت تخصصی می داند و این مدیران رسانه ها هستند که باید اسامی خبرنگاران ورزشی خود برای آیین تجلیل ارسال کنند.
سکوت اداره کل ورزش و جوانان مازندران
خبرنگار ایرنا برای دریافت نقطه نظرات مدیران اداره کل ورزش و جوانان مازندران در این زمینه در غیاب مدیرکل ورزش استان که به زیارت خانه خدا مشرف شد، با تلفن همراه  دو معاون این اداره کل چندین بار تماس گرفت که متاسفانه هیچ کدام از این دو معاون پاسخی به این تماس ندادند.
این در حالیست که خبرنگار ایرنا در روزهای گذشته با همین شماره تماس هایی را با معاونان ورزش و جوانان استان مازندران برقرار کرده و مصاحبه هایی نیز در زمینه ها مختلف انجام داده که بر روی سایت ایرنا قرار داده شد.
مازندران ۴۶۹ نشریه دارد و افزون بر ۶۰۰ خبرنگار فعالیت دارند که ۱۰۰ خبرنگار در حوزه ورزشی این استان فعالیت خبری دارند. منبع /  ایرنا مازندران

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی