امروز

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۶:۳۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

دریای ورزش“، رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در حالی هفتم تیر در ۵ وزن المپیکی برگزار خواهد شد که با تحلیل پنج وزن دیگر به نظر می رسد که کادر فنی برای انتخاب نفرات اصلی تقریبا به جمع بندی نهایی رسیده است.

به گزارش دریای ورزش“، رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ در شهر نور سلطان قزاقستان که سهمیه المپیکی در آن توزیع خواهد شد روز هفتم تیر برگزار خواهد شد.
رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان و گزینشی المپیک روزهای ۲۳ تا ۳۱ شهریورماه در شهر نور سلطان کشور قزاقستان برگزار می‌شود.
کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد در خصوص مسابقات انتخابی اعلام کرده است که کسب مقام اول توسط هر کدام از کشتی‌گیران در این مسابقات به منزله انتخاب نهایی آنها جهت حضور در مسابقات جهانی نیست و با توجه به شرایط تمرینی و انضباطی در اردو و تورنمنت‌های پیش رو اسامی نفرات نهایی در ۱۶ شهریورماه اعلام خواهد شد. بر همین اساس مسابقات انتخابی در ۵ وزن المپیکی ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم برگزار خواهد شد.
اما در مورد نفرات اصلی وزن‌های ۵۷، ۶۱، ۷۰، ۷۹ و ۹۲ کیلوگرم به نظر می‌رسد که کادر فنی با توجه به برگزاری اردوهای مختلف و همچنین حضور در تورنمنت‌های بین المللی و داخلی، تصمیمی برای برگزاری مسابقات انتخابی در این وزن ها ندارد.
در وزن المپیکی ۵۷ کیلوگرم که بعد از خداحافظی «حسن رحیمی» تیم ملی نتوانسته نتایج خوبی کسب کند، «رضا اطری»، «نادر حاج آقا نیا»، «علیرضا سرلک» و «افشین رحمانی» در اردوی تیم ملی حضور دارند.
اطری آزادکار بابلی تیم ملی و محتمل‌ترین گزینه این وزن در پیکارهای جهانی، بعد از کسب مدال برنز در بازی‌های آسیایی و عنوان یازدهم در پیکارهای جهانی مجارستان یکبار دیگر به اردوی تیم ملی دعوت شد. اطری در جام تختی عنوان سوم را کسب کرد و اوج کار او کسب عنوان طلای قهرمانی آسیا در چین بود که روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت سال ۹۸ برگزار شد.
نادرحاج آقا نیا دیگر مدعی این وزن در جام تختی پنجم شد. وی در جام ساساری که اوایل خرداد ماه در ایتالیا برگزار شد به همراه علیرضا سرلک نمایندگان وزن ۵۷ کیلوگرم ایران بودند که با یک پیروزی مقابل سرلک و یک شکست مقابل حریف کانادایی در دیدار رده بندی با پیروزی برابر حریف کره‌ای به مدال برنز رسید و سرلک از دور مسابقات حذف شد.
سرلک که عنوان هفتم جوانان جهان در سال ۲۰۱۸ و یازدهم رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان در سال ۲۰۱۸ رومانی را کسب کرده در جام جهانی ۲۰۱۹ که اسفند ماه به میزبانی شهر یاکوتسک روسیه برگزار شد نماینده کشورمان در وزن ۵۷ کیلوگرم بود.
او در کشتی نخست برابر گرجستان به دلیل حاضر نشدن حریف، نخستین پیروزی را ثبت کرد و در کشتی‌ها دوم و سوم برابر آمریکا و مغولستان نیز به پیروزی رسید و در دیدار فینال شکست سنگینی را مقابل حریف روس متحمل شد.
افشین رحمانی دیگر آزادکار آینده دار این وزن در جام تختی عنوان هشتم را به دست آورد و در رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا که اوایل فروردین در مغولستان برگزار شد با ۴ شکست و از بین پنج نفر در رده آخر قرار گرفت.
در وزن ۶۱ کیلوگرم با توجه به موجودیت کشتی کشورمان ۲ نماینده مازندرانی یعنی «بهنام احسان پور» و «محمدباقر یخکشی» در اردوهای تیم ملی حضور دارند.
احسان پور دارنده طلای جوانان جهان در سال ۲۰۱۲ همچنین ۲ نقره و ۲ مدال طلای قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد. انتقادات به این آزادکار مازندرانی به دلیل نتایج ضعیف در پیکارهای قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ زیاد بود.
احسان پور در جام تختی عنوان سوم را به دست آورد و در رقابت‌های قهرمانی آسیا در چین با پیروزی مقابل حریفانی از تایلند، هند، کره جنوبی و چین، مدال طلا را به گردن آویخت.
محمدباقر یخکشی که در سال گذشته و در نخستین تجربه جهانی کشتی‌های خوب و جسورانه ای را به نمایش گذاشت به طوری که با کمی هوشیاری و دقت می‌توانست به روی سکو برود اما در نهایت پنجم شد.
او با تصمیم کادر فنی در رقابت‌های بین المللی ساساری ایتالیا حضور یافت که بعد از کسب مدال طلا، حاشیه‌ها و جنجال پس گرفتن مدال طلا ی او تا چند روز نقل محافل بود. یخکشی در این مسابقات با پیروزی مقابل حریفانی از الجزایر، آمریکا، بلاروس و قزاقستان مدال طلا گرفت.
اما در وزن ۷۰ کیلوگرم رقابت نزدیکی بین «یونس امامی» جوان و «میثم نصیری» با تجربه وجود دارد.
میثم نصیری که یک طلا و برنز قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و کسی که نماینده وزن ۶۵ کیلوگرم ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو بود و در پیکارهای جهانی ۲۰۱۷ فرانسه نیز عملکرد خوبی نداشت، مدتی است که تغییر وزن داده و به ۷۰ کیلوگرم نقل مکان کرده است.
نصیری در جام تختی نایب قهرمان شد و اتفاقاً در فینال مبارزه را به یونس امامی واگذار کرد. نصیری در جام جهانی روسیه با سه پیروزی برابر حریفانی از گرجستان، مغولستان و آمریکا با تیم ایران راهی فینال شد و در دیدار فینال با حساب ۶ بر یک مغلوب حریف روس شد.
«یونس امامی» که برنز جوانان جهان در سال ۲۰۱۷ و برنز رقابت‌های زیر ۲۳ جهان را در همین سال در کارنامه دارد با کسب عنوان نخست در جام تختی خود را به عنوان مدعی اصلی این وزن معرفی کرد. وی هر چند در نخستین تجربه جهانی خود در بوداپست مجارستان عملکرد ضعیفی به نمایش گذاشت اما به طور حتم با بالا رفتن تجربه و برطرف کردن برخی نقایص فنی خود، حرف‌های زیادی برای گفتن می تواند داشته باشد.
«غلامرضا محمدی» سرمربی تیم ملی بعد از جام تختی، امامی را به همراه تیم ملی راهی رقابت‌های قهرمانی آسیا کرد. او با ۲ پیروزی برابر حریفان هند و مغولستان و شکست سنگین برابر حریف قزاقستان و در نهایت پیروزی مقابل حریف ترکمنستانی در رده بندی برنز گرفت.
این آزادکار شهریاری تیم ملی یکبار دیگر با نظر کادر فنی در جام ساساری ایتالیا مورد ارزیابی جدی قرار گرفت. او با پیروزی چشمگیر برابر حریفان روس و شکست مقابل حریف بلاروسی به دیدار رده بندی رفت و با شکست حریف بلغارستانی به مدال برنز رسید.
در وزن ۷۹ کیلوگرم بهمن تیموری، علی سوادکوهی و محمد جواد حمیدی سه آزادکار حاضر در اردوی تیم ملی هستند.
تیموری بعد از شکست «جبرئیل حسن اف» آزادکار عنوان دار جمهوری آذربایجان در فینال وزن ۷۹ کیلوگرم جام جهان پهلوان تختی در کرمانشاه و کسب عنوان نخست و همچنین کسب عنوان نخست در قهرمانی آسیا در چین، خود را به عنوان مدعی اصلی این وزن به کادر فنی تحمیل کرد.
علی سوادکوهی نیز در جام تختی به طور مشترک با محمدجواد حمیدی سوم شد. وی در رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا و با چهار پیروزی به مدال طلا دست یافت.
در نهایت وزن ۹۲ کیلوگرم، جایی که علیرضا کریمی دارنده مدال طلای جوانان جهان، ۲ برنز پیکارهای قهرمانی جهان و طلای بازی‌های آسیایی در کنار ارشک محبی حضور دارند.
کریمی بعد از کسب مدال طلای وزن ۹۷ کیلوگرم در بازی‌های آسیایی و همچنین برنز پیکارهای جهانی ۲۰۱۸ مجارستان با مجوز کادر فنی در جام تختی حضور نیافت.
کریمی که سابقه حضور در بازی‌های المپیک ریو را دارد در مسابقات قهرمانی آسیا نیز با پیروزی برابر حریفانی از قرقیزستان، ژاپن، زبکستان و هند قدرتمندانه به مدال طلا دست یافت.
با تصمیم کادر فنی کریمی و ارشک محبی دو مدعی این وزن به جام ساساری ایتالیا اعزام شدند که پیروزی کریمی در دور دوم برابر هموطنش یعنی محبی از اهمیت زیادی برخوردار بود. کریمی در ادامه در این مسابقات به مدال طلا رسید و محبی نیز در جایگاه سوم قرار گرفت.
ارشک محبی که در جام تختی و با شکست محمدجواد ابراهیمی عنوان نخست را به دست آورده بود در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا نیز اول شد.
البته در این وزن محمدجواد ابراهیمی که در جام جهانی روسیه و در ترکیب تیم ملی حضور داشت و اتفاقاً پیروزی‌های خوبی را کسب کرده بود در اعتراض به خط زدن نامش از لیست مسابقات قهرمانی آسیا، اردوی تیم ملی را ترک کرد./ ایرنا

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی